fredag 11 februari 2011

Webb 2.0 - Min reflektion

Webb 2.0 är för mig konsumenterna och användarnas webb. Det är inte längre företagen som styr med en järnhand utan konsumenterna har makten och företagen försöker anpassa sig efter dem. Detta tror jag kommer styra webben mer och mer i framtiden. Utbud och efterfrågan. Användarna är mycket mer delaktiga i Webb 2.0 och delar med sig av sin kunskap och information m.m. Resultatet utav användarnas deltagande blir att CI, den kollektiva intelligensen växer hela tiden. Webb 2.0 anser jag är utvecklingen av dot.com bubblan och den kommer att fortsätta utvecklas men jag anser inte att man kommer döpa om webben till Webb 3.0 om ett par år exempelvis om inte någon extrem ändring händer, t.ex. en ny bubbla av något slag. Webben utvecklas hela tiden och det kommer vara onödigt att döpa den hela tiden. Sociala medler kommer nog att ta mer plats.

Webb 2.0 handlar mycket om kollektiv intelligens, CI, folksonomi och AJAX. AJAX är en benämning på verktyg för att skapa snabbare webapplikationer. Google och Facebook är två exempel som använder sig utav AJAX. Folksonomi kan sägas vara människoklassifikationshantering. Del.icio.us och Flickr är två applikationer som är folksonomier. På dessa sidor kan man söka, lagra och dela foton och bokmärken.

Jag tror att applikationer som Twitter, Spotify (musiktjänst) och Voddler (filmtjänst) kommer att utvecklas ännu mer i framtiden. Dessa applikationer är nyskapande och har en extremt stor potential och jag tror att vi kommer bli än mer beroende utav internet i framtiden. Personligen använder jag mig väldigt mycket mer utav Spotify i dagsläget än min gamla trotjänare Winamp för att spela mp3:or. Voddler använder jag mig dock inte lika mycket utav men tjänsten är ändå ett fint tillägg att ha ibland. Det finns mycket gratisfilm där och de har ofta nya titlar att hyra innan de har kommit till Sverige vilket är bra! Voddler är lite dyrt att hyra film hos fortfarande anser jag men om de får konkurrens pressas priserna hoppas jag. Wikipedia och liknande sidor finns i mängder för olika specifika ämnen, spel t.ex. och jag tror att dessa communitys kommer att fortsätta existera. Troligt är att Facebook kommer behålla sin tron som communitykung, iaf i Sverige. Det kommer nog krävas mycket för att slå Facebook i dagsläget men utmanare kommer säkert dyka upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar